Strona 1 z 1

Kolejarstwo

: 2009-11-30, 12:59
autor: Łukasz
już dawno chciałem to pokazać, ale jakoś mi się zapomniało.

Link prowadzi do strony urzytkownika forum na www.fortyck.pl
Już kiedyś strasznie mnie zaintrygował... z resztą popatrzcie sami

http://picasaweb.google.pl/Wukasz1974/K ... ydania1939#

Zwracam uwagę na rok wydania - 1939 !!!

Jakie to zabawki mieliśmy lub mogliśmy mieć

: 2009-11-30, 13:46
autor: lipton
Łukasz, niektóre mieliśmy, np. parowóz Piękna Helena" czy Lux-torpedy.

A tak w ogóle to chodziło mi po głowie od jakiegoś czasu założenie takiego wątku o kolejnictwie w szczególności.

: 2009-11-30, 13:50
autor: Darula
A wiecie co to jest?

: 2009-11-30, 14:04
autor: lipton
Pewnie lewa lub prawa strzelnica wagonu pociągu pancernego :mrgreen: . Co do armaty - nie wiem. Wygląda znajomo...

: 2009-11-30, 15:18
autor: Łukasz
M.94?

sie nie znam, aczkolwiek musze przyznac iz szok przezyłem za pierwszym razem, gdy zobaczyłem własnie Lux-Torpedę, czy np polskie TGV (zdjęcie nr 12)
Patrząc jeszcze na stan obecny polskiego kolejnictwa...

W Krzeszowicach swego czasu stała duża kolekcja parowozów - stan katastrofalny. Stopień zardzewienia przypominał korozję betonu R668 na wzgórzu w Nielepicach.

Nie wiem zabardzo co się z nimi stało, poza jednym, który stanowi fragment knajpy "Loko" wraz z jednym lub dwoma wagonami restauracyjnymi.

: 2010-03-20, 17:18
autor: wukasch
Witam wszystkich !
Miło mi że ktoś wygrzebał w sieci moją galerię zdjęć http://picasaweb.google.pl/Wukasz1974 .
Co do osiągnięć przedwojennego kolejnictwa to naprawdę mamy czym się pochwalić - co prawda Luxtorpeda to pomysł i licencja austriacka a wspomniana "Piękna Helena" czyli parowóz Pm36-2 okazała się niezbyt udana (tylko 2 egzemplarze) - to jednak polskiego pomysłu i wykonania był wspaniały Pt31, rewelacyjna OKz32 lub Ty23. Polski przemysł kolejowy przed wojną stał na naprawdę wysokim poziomie. Wystarczy wspomnieć że po wrześniu 39 Niemcy kontynuowali produkcję parowozu Pt31 mimo że niemieckie parowozy przedstawiały chyba najwyższy poziom techniczny w ówczesnej Europie. Powojenne polskie parowozy też są bardzo ciekawe i wcale nie były gorsze od tych przedwojennych.

: 2010-03-20, 17:49
autor: wukasch
A co do maszyn z Krzeszowic odpowiadam swojemu imiennikowi - na szczęście to co jeszcze zostało do uratowania przewieziono min do lokomotywowni w Prokocimiu oraz Skansenu w Pyskowicach i zabezpieczono. Niestety nie udało się uratować unikatowego parowozu TKh100-5 z 1885 r. Resztki podwozia i zestawy kołowe zostały przetransportowane do Skansenu w Chabówce

: 2010-03-20, 20:55
autor: Łukasz
i bardzo dobrze, że to wywieziono od nas, bo długie lata stało i rdzewiało niezabezpieczone. Fakt faktem przyznaję, iż robiło wrażenie, ale nie w takiej formie w jakiej zostało zaprezentowane w Krzeszowicach


a odnośnie modeli parowozów...

polecam zobaczyć relację z budowy kartonowego modelu Ty2

http://www.kartonwork.pl/forum/viewtopi ... =parow%F3z

: 2010-03-21, 10:11
autor: wukasch
Znam tę relację - faktycznie mistrzostwo najwyższej jakości. Co do muzeum techniki które jak na warunki polskie działa dobrze to polecam Chabówkę

: 2010-03-30, 15:13
autor: wukasch
Dla spragnionych widoku Lux-torpedy parę fotek:


Obrazek
Otwarcie tunelu w Kamionce po zniszczeniach wrześniowych. 1940 r

Obrazek
Na stacji Kalwaria Lanckorona. 1933 r

Obrazek
Na przystanku Rabka Zdrój. 1933 r.


http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/f1c ... 47a3b.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/892 ... b5db3.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/2c3 ... 5ee88.html